Garantie

Recht op garantie

Wanneer je een product aankoopt bij Codima heb je uiteraard recht op garantie.

Over de regelgeving rond garantie bestaan vrij veel misverstanden doordat deze dikwijls verkeerd wordt toegepast, al dan niet met opzet.

Je komt daarom het beste gewoon langs met jouw defecte product, of het nu binnen of buiten garantie is. Op deze manier kunnen wij een snelle evaluatie maken en jou correct adviseren. Het is natuurlijk ook steeds mogelijk om vooraf even een mailtje te sturen of te telefoneren.

We doen bij Codima al jaren ons best om een zo goed mogelijke service te bieden. Er is dan ook weinig of geen discussie over garantie, in de meeste gevallen evenaart of overtreft onze commerciële garantie de wettelijke garantie. Wanneer we garantie weigeren is dit dan ook enkel om duidelijk aantoonbare redenen.

Informatie over herstellingen, omruilingen en hersteltermijnen

Wettelijk kader

Wettelijke garantie

De wettelijke garantie is een door de overheid opgelegde garantieregeling die de consument moet beschermen. Deze wet legt de verkoper een garantieperiode van twee jaar op.

De garantieperiode van twee jaar is opgesplitst in twee delen

  • De eerste zes maanden na levering van het product: in deze periode kan de klant zonder enige bewijslast met het product terug stappen naar de verkoper. De verkoper dient onweerlegbaar te bewijzen waarom een product niet onder garantie valt indien de garantie geweigerd zou worden.
  • De zevende tot de vierentwintigste maand: In deze periode wordt de bewijslast omgekeerd: de koper dient te bewijzen dat een gebrek reeds aanwezig was bij het moment van aflevering indien de verkoper de garantie zou weigeren.
  • Uitzonderingen: er zijn uiteraard ook uitzonderingen op deze garantieperiode. Op tweedehandsgoederen geldt bijvoorbeeld een minimale garantieperiode van 1 jaar.

Commerciële garantie

De commerciële garantie is de garantie die de fabrikanten of verkopers zelf aanbieden. Deze garantie is optioneel. Het kan zijn dat de commerciële garantie korter is dan de wettelijke garantie. In dit geval wordt je beschermd door de wettelijke garantie.

Garantie op verborgen gebreken

Aankopen voor bedrijven, vrije beroepen, overheden vallen niet onder de wettelijke garantie voor consumenten. De enige wettelijke garantie die hen beschermd is de garantie op verborgen gebreken. Zij kunnen echter in veel gevallen wel gebruik maken van de commerciële garantie. De garantie op verborgen gebreken beschermt eveneens de consument.

Geen garantie

De garantieregeling dekt niet alle mogelijke problemen die je kunt hebben met een product. Schade door vocht, verkeerd gebruik, laten vallen, het defect gaan van een product door normale slijtage, het verbreken van garantiezegels, … geven geen aanleiding tot garantie.

Misverstanden

Softwareproblemen

Computers die, als ze al even in bedrijf zijn, trager beginnen te werken, vast lopen of spontaan opnieuw opstarten hebben dikwijls te kampen met softwareproblemen. Problemen met software zijn geen defect en hebben niks met garantie te maken. Deze problemen kunnen bijvoorbeeld veroorzaakt worden door virussen, foute handelingen of problemen met de internetverbinding tijdens het installeren van een update of programma.

Batterijen en printertoebehoren (patronen, fusers, koppen, …)

Ook deze artikelen vallen onder de wettelijke garantieregeling. Echter, in vele gevallen, gaan deze artikelen defect door normale slijtage of verkeerd gebruik, waardoor het product niet onder garantie valt.